doua tehnici

Mediteraneana, asiatica....
Post Reply
akila
Membru al forumului
Membru al forumului
Re: doua tehnici

Post by akila » 23 Dec 2009, 19:55

:|
Last edited by akila on 06 Jan 2010, 20:22, edited 1 time in total.

dady
Membru al forumului
Membru al forumului
Posts:767
Joined:13 Dec 2012, 17:11
Am un arc:da
Construit de mine:da
locuiesc in::tgmures
judet:mures
Varsta:34

Re: doua tehnici

Post by dady » 24 Dec 2009, 00:52

Salutare, frumoasa prezentare a tehnicii , destul de detaliata, am sa incerc sa fac si eu o prezentare a tehnicii cu care m-am obisnuit deoarece e diferita si se intelege mai bine ca depinde mult de arcas. Modul in care trag acum e adaptarea metodei clasice la mine, la cum ma simt eu bine cand trag, am trecut de la pozitia dreapta, prezentata in orice ghid de tragere la una mai relaxata ceea ce m-a facut sa treg si de la GAP la instinctive. e o pozitie putin aplecata pe arc de unde rezulta si un unghi de aproximativ 70 grade a acestuia, imi ofera un control mai mare al sagetii si e un gand in minus.

Daca e sa impart dupa cum a facut Cipri, as incepe cu arcul e un suport al sagetii, o prelungire a bratului stang (in cazul meu), eu priza facand-o mai mult in jumatatea inferioara tinand arcul cu degetul mijlociu, inelar si cel mic, aceasta pozitie mi se para mai comoda pt tipul de maner ce-l-am la arc (ma refer la horsebow). Arcul la release pleaca putin in fata si in jos, facand loc sagetii, incercand sa elimin frecarea penelor de acesta, mainile plecand in directii opuse, stanga, cea care tine arcul pleaca in fata-jos iar cea din spate spre umar, uneori las toata mana in spate ajungand intinsa.

Release-ul il fac cat mai aproape de momentul in care ajung la fulldraw, pe parcursul incordarii arcului , directionez si sageata catre tinta si ajung pe tinta in momentul in care ajung la fulldraw dupa care urmeaza release-ul. Spre deosebire de gap, metoda instinctive focalizeaza tinta nu varful sagetii sau pinul(in cazul in care exista), inchipuiti-va o focalizare la un aparat foto in care tinta se vede clar iar arcul si varful sagetii sunt blur(in ceata), a aproximativ la fel ca atunci cand arunci o piatra, nu te gandesti cam unde sa arunci, focalizezi tinta si arunci.

Teoretic ar fi cativa pasi de la prinderea sagetii pe coarda pina la release: ridicarea arcului, intindere, ancorare, ochire si release. Eu le fac cam odata, in timp ce ridic arcul il si intind si duc spre tinta deci "ochire" si cand ajung la fulldraw mana ce tine coarda ajunge in pozitia de ancorare si urmeaza release-ul. Ancorarea o fac la coltul gurii cu degetul aratator. Desi vreau sa invat sa trag si cu metoda asiatica (inel pt horsebow si manusa pt yumi) deocamdata trag cu 3 degete, aratatorul deasupra sagetii iar mijlociul si inelarul dedesupt. coarda o tin pe "buricele" degetelor, palma in prelungirea antebratului si cotul fiind colinear cu palma care tine arcul si umeri. Pozitia picioarelor undeva la 45 grade fata de tinta si de la mijloc aplecat putin pe arc.

Dupa cum amintea si Cipri, repetitia cat mai identica te ajuta sa-ti cunosti arcul si sagetile si te directioneaza catre metoda ce ti se potriveste si varianta (particulara) la care ajungi. Mai ales pt incepatori conteaza mult sa tragi o sageata in functie de cealalta, asta insemnand sageti la fel, sa zicem cat mai aproape de identice. Mi se pare destul de folositor sa urmaresti sageata dupa release pt a observa traiectoria nu doar unde s-a infipt in tinta pt ca poti gresi si sa lovesti X-ul, eu recunosc ca mi s-a intamplat de multe ori. Si tine de tine, si e bine sa-ti recunosti tie daca sageata a plecat cum ai vrut si a lovit mijlocul sau a plecat prost si totusi a lovit in mijloc. E ca in cazul in care lovesti o alta sageata in nock si o despici, daca ai ockit mijlocul (inde din fericire se afla o alta sageata) si a mers sageata bine exact in mijloc si ai despicat sageata ce deja era infipta meriti toate laudele(esti un imitator f bun al lui Robin Hood), in schimb daca ai despicat o sageata care doar era in tinta si s-a nimerit sa fie si pe traiectoria gresita mai mult sau mai putin, inseamna ca ai stricat o sageata, si mai nasol cand nici nu era a ta :)). cam asta ar fi, va doresc cat mai multe sageti in tinta si numa bine.

ps: in avatar se poate vedea cam cum trag.

Sharpshooter
Membru al forumului
Membru al forumului

Re: doua tehnici

Post by Sharpshooter » 24 Dec 2009, 12:31

Cu toti am avut vanatai si am stricat sageti si am dat palpitatii celor din jur la inceput (ca sa-l citez pe paulush). Dar asa cum au zis si antevorbitorii mei cu care sunt de acord , tirul cu arcul este un sport de forma , un sport al coordonarii mainii cu ochiul , este un sport in care performanta , adica rezultatele bune se vad dupa multe antrenemente .
Fiind vorba de traditional ,categoria asta e mult mai deschisa decat celelalte categorii si aici fiecare are libertatea de a trage asa cum s-a obisnuit de a-si dezvolta un stil oarecum particular , luandu-se in calcul doar rezultatul final , cat de bine ai tras , unde s-au dus sagetile , cate ai in tinta si nu cum ai armat , cum ai fost pozitionat inainte de release si asa mai departe , adica fiecare armeaza cum vrea, important e sa nimeresti .
Ca o particularitate spre exemplu si ca un plus la ce au zis antevorbitorii , eu trag cu 3 degete sub sageata "three fingers under " , pana acum nu stiu sa mai traga cineva asa , desi nu e mare filozofie , mie mi se pare ca am rezultate mai bune , desi initial am folosit tehnica mediteraneana cu un deget peste sageata si 2 degete sub , mi se parea greau sa declansez fara sa ating sageata , daca se foloseste finger tab , exista un distantier (spacer) care iti forteaza degetele sa ramana la distanta de nockul sagetii , daca se trage cu manusa eu am tendinta de a atinge sageata la decalansare .... deci am incercat cu 3 degete sub si mi-a placut , este usor si convenabil.
Incarcarea sau armarea , intinderea propriu zisa a arcului , am vazut la niste arcasi din Salonta ce trageau prin Ungaria o metoda oarecum neortodoxa : puneau sageata in arc , intindeau mana din fata (cu care tineau arcul ) spre tinta pana cand varful sagetii era in mijlocul tintei (acolo unde voiau sa traga ) dupa care mana care tinea arcul ingheta nu se mai misca nici macar 1mm cu cealalta mana intindeau pana la full draw si declansau , era modul lor de a tinti . Am vazut ca alti arcasi incarca de jos pun sageata in arc , si pe masura de ridica arcul pre tinta il si intind astfel incat cand ajung cu varful sagetii in tinta sunt deja la full draw . Eu folosesc armare si incordare de sus , ridic arcul deasupra capului la un unghi de aprox 35-40 grade fata de pozitia de tras si il las incat sa cada spre pozitia de tragere intinzandu-l usor , mi se pare cel mai relaxant nu trebuie sa te lupti cu gravitatia si ai posibilitatea de a vedea tot timpul tinta pana la declansare
Am vazut ca unii dintre noi , tin un ochi inchis atunci cand trag , sau in momentul de dinaintea declansarii , eu tin ambii ochi deschisi si privesc tot timpul tinta .
Akila tine arcul cu degetul mare si cu aratatorul , Daddy tine arcul cu ultimele 3 degete , eu tin arcul cu toata mana , ferm fara sa il strang , dar nu asa releaxat cum descrie Akila chiar la declansare incerc sa relaxez mana care tine arcul dar pastrez presiune si control . Nu mi s-a intamplat sa imi scape arcul desi inteleg ce vrea sa zica Akila , se vede in stilul lui o particularizare a stilului olimpic primul lucru pe care ti-l zice un antrenor este sa relaxezi mana care tine arcul ...
Ce am observat ca si sustinere la cele spuse mai devreme ,ca repetitia este mama invataturii , este ca daca nu trag o perioada (perioada de iarna in cazul meu ) desi in teorie cunosc absolut tot ce trebuie facut ca sa am rezultate bune , primele trageri sunt proaste , pana cand reusesc sa revin la forma pana cand corpul se obisnuieste cu pozitia si se reconfirma automatismele , un arcas bun este un fel de robot in miniatura ce executa perfect aceeasi miscare de fiecare data , performanta vine dupa mii de sageti trase si dupa multa munca .
Dupa cum se poate observa , Akila ,Daddy si eu fiecare tragem in felul nostru , particularizam si adaptam pentru a trage cat mai bine eu nu cred ca exista in traditional o tehnica universal valabila , tocmai pentru ca este o categorie permisiva fiecare se adapteaza si incearca sa fie mai bun tragand in felul lui .

User avatar
florinarnaut
Constructor de arcuri
Constructor de arcuri
Posts:750
Joined:28 Sep 2008, 17:31
Am un arc:da
Construit de mine:da
locuiesc in::Brasov
Location:Brasov
Contact:

Re: doua tehnici

Post by florinarnaut » 24 Dec 2009, 22:41

O tehnica de tragere in imaginea alaturata:
Image
"Traieste de parca n-ar muri niciodata, si apoi moare fara sa fi trait"
- Dalai Lama -

akila
Membru al forumului
Membru al forumului

Re: doua tehnici

Post by akila » 27 Dec 2009, 02:39

Salut....am vazut pe cineva care tragea cu 3 degete sub sageata....era o fata care participa in strainatate la categoria "bare bow"....adica arc olimpic, fara sisteme de ochire, tragea cu sageti de carbon, si cand tragea la 18 m de ex., punea 3 degete sub sageata, si lasa un spatiu cam de 5 cm, intre nok-ul sagetii si degete.... a participat la concursul de la Oradea anu asta...tragea foarte bine, si de aproape, si la distanta....oricum cum a zis si sharpshooter...fiecare cum se invata pana la urma...e bine ca ne-a starnit Paulush, si am venit fiecare sa-si zica secretele :d ...in felul asta poate cineva face un mix, si iese ceva bun... ;)
Last edited by akila on 29 Dec 2009, 00:33, edited 1 time in total.

liviu
Membru al forumului
Membru al forumului

Re: doua tehnici

Post by liviu » 29 Dec 2009, 00:26

Legat de incordarea propriu-zisa: cand tragi la tinta cu un arc mai tare, daca musculatura este normal proportionata (ca raport intre fortele diferitelor grupe de muschi), este mai usor, mai relaxant sa incordezi cumva la 45 de grade si cu planul brat-antebrat o idee "coborat" (cu cotul o idee in jos) si apoi sa "cobori" sau, daca nu, sa incordezi in stilul kyudo, deoarece dinamica miscarii este mai eficienta: la incordarea clasica, muschii tractori sunt, in afara bratului (bicepsului), marele dorsal si umarul (deltoidul) posterior. Cand incordezi la 45 de grade si cotul o idee in jos, pe langa marele dorsal si deltoid intervine marele rotund (muschii de sub axila, foarte puternici). Stilul de incordare kyudo este mai putin solicitant ca cel clasic, "drept", dar mai solicitant decat incordarea la 45 de grade descrisa, deoarece forta nu este aplicata exact pe aceeasi directie cu intinderea, si soliciti, la mana care tine arcul, marele rotund si incheietura cotului (marele rotund este, evident, solicitat mai mult la mana care intinde, dar va fi incordat si la cea care tine arcul; punctul slab la kyudo, in cazul unor forte mari, este incheietura cotului mainii care tine arcul, chiar daca la inceputul incordarii, atunci cand aceasta mana este orientata mai in sus, ea nu este dreapta - tocmai pentru a proteja pe cat posibil incheietura, si se indreapta perfect atunci cand bratul este mai aproape de orizontata, de directia incordarii). Ar mai fi lucruri interesante in privinta prizei la kyudo - de ex. este cea mai confortabila si protectoare forma de tragere pentru incheietura dintre palma si antebrat, datorita inclinatiei arcului asimetric la aceasta forma de tragere, inclinatie potrivita perfect anatomiei acestei incheieturi...

akila
Membru al forumului
Membru al forumului

Re: doua tehnici

Post by akila » 29 Dec 2009, 00:37

Chestia asta am simtit-o cand am intins arcul la 30"....te folosesti de tot corpul, si e un pic mai usor, decat daca ai arma la coltul gurii, pentru target shooting..... ;)

dady
Membru al forumului
Membru al forumului
Posts:767
Joined:13 Dec 2012, 17:11
Am un arc:da
Construit de mine:da
locuiesc in::tgmures
judet:mures
Varsta:34

Re: doua tehnici

Post by dady » 29 Dec 2009, 13:29

uuuuau, mi-am innodat unpic creierii la ce a spus liviu, am incercat si practic sa intelg dar nu am prea reusit. dar din ce mi-am dat eu seama din mica experienta e ca la fiecare diferametoda, nu cred ca o metoda standard e potrivita multiora dintre noi daca vrei sa tragi "relaxat". adica fiecare are grupele de muschi diferit dezvoltate si ele formeaza oricum un ansamblu care face actiunea, in functie de acesti muschi incordarea arcului o faci intrun anumit fel, daca te chinui sa faci dupa o anumita tehnica vei vedea ca intampini greutati, daca te adaptezi de la o tehnica ajungi la ceva custom, pt tine. eu am inceput sa mai trag cu "yumi" cu tehnica kyudo si deocamdata mi se pare greoaie, o simt putin incomoda, mai ales release-ul, in fine...

akila
Membru al forumului
Membru al forumului

Re: doua tehnici

Post by akila » 29 Dec 2009, 19:27

Engelzii au o vorba care in traducere libera ar suna cumva la modu ...." sa intri in arc"....ideea e la arcurile puternice mai ales, unde si intinzi mult...30-32"...sa-ti folosesti muschii spatelui cat mai mult, sa tragi cu tot corpul...si atunci senzatia difera un pic fata de trasul la tinta de ex...unde armezi mai pe la coltl gurii, sau sub barbie ca la olimpic...

User avatar
Pisic
Membru al forumului
Membru al forumului
Posts:471
Joined:22 Dec 2007, 16:29
Am un arc:da
Construit de mine:da
Location:cluj

Re: doua tehnici

Post by Pisic » 29 Dec 2009, 20:26

pluck yew ^ ?


"the act of drawing the longbow was known as "plucking yew""
se pare ca sunt mai multe expresii pe tema asta
Last edited by Pisic on 30 Dec 2009, 11:32, edited 1 time in total.
' NOSTRUM VIRET ROBUR ' -Our strength is as a green tree.

Post Reply