Primul varf forjat....si inca 2 noi
- florinarnaut
- Constructor de arcuri
- Posts:750
- Joined:28 Sep 2008, 17:31
- Am un arc:da
- Construit de mine:da
- locuiesc in::Brasov
- Location:Brasov
- Contact:
Salut!
Florin are dreptate! A-s complecta ca fier-beton OL34 sau OL37 sint oteluri laminate fara pretentii de tratamente termice,calire-revenire;Denumirea otelului din start se refera la faptul ca este laminat si cele doua cifre reprezinta "sigma la rupere". Destinatie= betoane si recipiente metalice. Ca virf de gama a otelurilor laminate a-r fi OL42 care se apropie de caracteristicile lui OLC45 , calibil mai mult sau mai putin.
In concluzie daca nu ai o bara metalica ce poate fi identificata , ex. codul culorilor sau cod numeric , atunci folosesti ca mat. prima diverse piese cu pretentia de a fi un otel de calitate,calibil.
Calibil = dupa inrosire timp de 30 min. si scufundare in ulei pina la racire completa , pila nu mai "prinde" pe piesa respectiva.
Florin are dreptate! A-s complecta ca fier-beton OL34 sau OL37 sint oteluri laminate fara pretentii de tratamente termice,calire-revenire;Denumirea otelului din start se refera la faptul ca este laminat si cele doua cifre reprezinta "sigma la rupere". Destinatie= betoane si recipiente metalice. Ca virf de gama a otelurilor laminate a-r fi OL42 care se apropie de caracteristicile lui OLC45 , calibil mai mult sau mai putin.
In concluzie daca nu ai o bara metalica ce poate fi identificata , ex. codul culorilor sau cod numeric , atunci folosesti ca mat. prima diverse piese cu pretentia de a fi un otel de calitate,calibil.
Calibil = dupa inrosire timp de 30 min. si scufundare in ulei pina la racire completa , pila nu mai "prinde" pe piesa respectiva.
"Traieste de parca n-ar muri niciodata, si apoi moare fara sa fi trait"
- Dalai Lama -
- Dalai Lama -
-
- Membru al forumului
Re: Primul varf forjat....si inca 2 noi
Salut.... multam de info....stiam ca materialul e slab... vreau doar sa-mi fac mana un pic ...sa vad cum se bate, ceva dimensiuni, sa-mi fac o idee cam ce inseamna sa forjezi un varf.....oricum nu aveam de gand sa trag cu varfurile astea in tabla.....sincer nici in lemn daca trag cu ele, nu stiu daca nu cumva se desface camasa varfului de pe shaft-ul de lemn....materialul e de destul de moale... ideea cu arcul de masina mi-a venit acu c ateva zile....am vazut si altii care fac varfuri din piese de masina...
... din fericire am pe acasa un arc de masina.....numai ca nu am vrut sa ma apuc sa stric materialul aiurea pana nu stiam cat de cat cu ce se mananca chestia asta....inca mai am de ciocanit la fier de ala ordinar pana mi se da mana,,,,oricum multumesc de ajutor....apropo ..aveti idee cam la ce temperatura se caleste otelul asta de arc???

-
- Membru al forumului
- Posts:269
- Joined:04 Feb 2013, 19:52
Re: Primul varf forjat....si inca 2 noi
arcul de masina pe care il ai tu este deja calit... nu se va decali aproape deloc cand il incingi deoarece este calit in saruri...si daca faci varfuri dupa ce il finisezi il incingi pana il inrosesti si il bagi in ulei pana la racire astfel il cementezi
devine foarte dur.
devine foarte dur.
-
- Membru al forumului
Re: Primul varf forjat....si inca 2 noi
eu te sfatuiesc sa lucrezi cu otel de arc elicoidal, am sa-l contrazic pe florin cu privire la supape - astea-s de multe oteluri, unele-s chiar goale pe dinauntru si umplute cu sodiu cred (?), unele n-au decit capatul calibil, etc. nu recomand. otelul de arc elicoidal gasesti cit vrei la fier vechi, si nu prea ai surprize, e relativ usor de forjat si usor de calit. forjezi piesa pe care o vrei cu atentie sa nu supraincalzesti, mai bine urca nu mai mult de oranj, galben, nu te apropia de galben, alb.
dupa ce ai piesa facuta, o incalzesti cit de uniform poti la un rosu inchis si o lasi sa se raceasca incet, eventual in cenusa uscata. foarte bine ar fi, ca inainte de calire sa incalzesti uniform, macar partea care trebuie calita, pina la temperatura unde magnetul nu mai atrage piesa (faci rost de un magnet de difuzor, de ex.) si sa lasi sa se raceasca pina pierde culoarea. faci asta de trei ori - are rolul de a rafina structura cristalina supraincalzita in timpul forjarii. apoi iei piesa si incalzesti uniform pina usor deasupra punctului in care nu mai atrage magnetul si scufunzi in ulei. verifici cu pila sa alunece, apoi terci la faza urmatoare, revenirea. cureti piesa pina la luciul metalic, ai grija sa nu fie contaminat cu ulei de calire, mai bine o degresezi inainte. apoi incalzesti incet si cu grija pina apare culoarea galben (nu incandescent ci apar culori ca in petele de ulei pe apa, pe luciul metalic ), apoi terce inspre bronzuliu. poate ca aici ar fi ok pt virfuri de sageti. pt ceva mai elastic, daca constati ca virfurile se sparg, poti incalzi pina da inspre violaceu, albastru . mai bine le lasi mai tari si daca constati ca e prea casant cresti temp de revenire decit sa revii la prea moale, pt ca apoi trebuie re calit. treaba cu revenirea e recomandat de facut tot cam de trei ori. eu asa as face - o revenire pina la faza in care abea apare culoarea galbui, o alta pina la galbui - maroniu, a treia pina la galbui. daca-i prea casant faci ce-am zis anterior.
sper ca se intelege cit de cit.
totusi, ce se caleste se mai si sudeaza. probabil ca in industria romaneasca nu
depinde la ce se refera zicala.
dupa ce ai piesa facuta, o incalzesti cit de uniform poti la un rosu inchis si o lasi sa se raceasca incet, eventual in cenusa uscata. foarte bine ar fi, ca inainte de calire sa incalzesti uniform, macar partea care trebuie calita, pina la temperatura unde magnetul nu mai atrage piesa (faci rost de un magnet de difuzor, de ex.) si sa lasi sa se raceasca pina pierde culoarea. faci asta de trei ori - are rolul de a rafina structura cristalina supraincalzita in timpul forjarii. apoi iei piesa si incalzesti uniform pina usor deasupra punctului in care nu mai atrage magnetul si scufunzi in ulei. verifici cu pila sa alunece, apoi terci la faza urmatoare, revenirea. cureti piesa pina la luciul metalic, ai grija sa nu fie contaminat cu ulei de calire, mai bine o degresezi inainte. apoi incalzesti incet si cu grija pina apare culoarea galben (nu incandescent ci apar culori ca in petele de ulei pe apa, pe luciul metalic ), apoi terce inspre bronzuliu. poate ca aici ar fi ok pt virfuri de sageti. pt ceva mai elastic, daca constati ca virfurile se sparg, poti incalzi pina da inspre violaceu, albastru . mai bine le lasi mai tari si daca constati ca e prea casant cresti temp de revenire decit sa revii la prea moale, pt ca apoi trebuie re calit. treaba cu revenirea e recomandat de facut tot cam de trei ori. eu asa as face - o revenire pina la faza in care abea apare culoarea galbui, o alta pina la galbui - maroniu, a treia pina la galbui. daca-i prea casant faci ce-am zis anterior.
sper ca se intelege cit de cit.
totusi, ce se caleste se mai si sudeaza. probabil ca in industria romaneasca nu

-
- Membru al forumului
Re: Primul varf forjat....si inca 2 noi
iti dai seama ca glumeam, eu sint mai multumit de unele scule romanesti decit alte multe straine. dar am si intilnit mesteri din industrie, care mai mult decit stiau ei nu concepeau ca se poate. inclusiv ca nu poti forja cutite din RUL ca e casant...
eu am incercat mai multe supape si de fiecare data era altceva. doua cutite mi-au iesit ok, asa semi inoxidabile, dar nu foarte dure. si s-au calit de la temperatura mai mare decit otelurile carbon obijnuite. cu otelurile de arc risti mai putin, mai ales ca incepator. si faci la virfuri de sageti dintr-un arc de te saturi. nu este dur sub ciocan. dur la forjare e de ex C120, ai impresia ca bati fier rece. am incercat asa o bucatica, sa vad cum merge...
eu am incercat mai multe supape si de fiecare data era altceva. doua cutite mi-au iesit ok, asa semi inoxidabile, dar nu foarte dure. si s-au calit de la temperatura mai mare decit otelurile carbon obijnuite. cu otelurile de arc risti mai putin, mai ales ca incepator. si faci la virfuri de sageti dintr-un arc de te saturi. nu este dur sub ciocan. dur la forjare e de ex C120, ai impresia ca bati fier rece. am incercat asa o bucatica, sa vad cum merge...
-
- Membru al forumului
- Posts:269
- Joined:04 Feb 2013, 19:52
Re: Primul varf forjat....si inca 2 noi
matei arcurile care le gasesti la masina asa au fost calite, am un om la o fabrica care asia mi-a explicat ca sunt calite in bai de saruri... nu se mai decalesc total niciodata... poate sa le topesti.... lucrez acum la un cutit si arcul nu sa decalit total...si l-am lasat sa se decaleasca in vatra forjei... poate gresesc eu cu ceva... nu am experienta mai deloc sunt la inceput 

-
- Membru al forumului
Re: Primul varf forjat....si inca 2 noi
Multumesc la toti pentru sfaturi.... 

-
- Membru al forumului
Re: Primul varf forjat....si inca 2 noi
nu cred ca conteaza cum au fost calite, treaba-i reversibila, trebuie doar facuta o recoacere de inmuiere. da o cautare "soft anealing", eventual legata si cu "knife blade" si gasesti informatii despre inmuiere. probabil ca ai incalzit la temperatura peste temperatura de calire si ai lasat sa se raceasca, poate s-a autocalit, nu stiu. cu procedeul descris mai jos obtii o decalire suficienta sa prelucrezi materialul prin pilire, etc.
super moale (cit e posibil pt materialul respectiv), obtii prin recoacerea de inmuiere, procedeu un pic mai complicat. incearca sa incalzesti la un rosu inchis, inainte de punctul nonmagnetic. eu n-am avut niciodata probleme cu decalitul desi am lucrat cu oteluri mai dure, totusi slab aliate. sint intradevar oteluri mai greu de inmuiat, cele mai aliate.
super moale (cit e posibil pt materialul respectiv), obtii prin recoacerea de inmuiere, procedeu un pic mai complicat. incearca sa incalzesti la un rosu inchis, inainte de punctul nonmagnetic. eu n-am avut niciodata probleme cu decalitul desi am lucrat cu oteluri mai dure, totusi slab aliate. sint intradevar oteluri mai greu de inmuiat, cele mai aliate.
- florinarnaut
- Constructor de arcuri
- Posts:750
- Joined:28 Sep 2008, 17:31
- Am un arc:da
- Construit de mine:da
- locuiesc in::Brasov
- Location:Brasov
- Contact:
Re: Primul varf forjat....si inca 2 noi
Am alta parere: daca acel otel este introdus intr-un cuptor 1200-1500gr C si apoi este lasat sa se raceasca odata cu cuptorul(24h) garantez ca se" inmoaie" ; de fapt asta se cheama recoacere.Exceptie fac carburile metalice-vidia... nu se mai decalesc total niciodata... poate sa le topesti....
"Traieste de parca n-ar muri niciodata, si apoi moare fara sa fi trait"
- Dalai Lama -
- Dalai Lama -
-
- Membru al forumului
- Posts:269
- Joined:04 Feb 2013, 19:52
Re: Primul varf forjat....si inca 2 noi
am o foaie de arc are 6 mm grosime si in jur de 45 mm latime... cred ca e de mosvici l-am bagat in forja l-am incins la incandescenta in jur de 1200 c si l-am lasat in carbuni sa se raceasca... in 8 ore sa racit... nu se lipeste pila de el... poate intr-un cuptor se poate face ce zici tu cu controlarea temperaturii eu nu am reusit