Post
by matei » 15 May 2011, 19:04
in cazul de fata, la cererea clientului, este facut dintr-un otel suedez inoxidabil (AEB-L, denumirea comerciala) "inventat" special pt lamele de ras, un otel cu o structura f fina, care, astfel, se ascute usor, si este si inoxidabil. unii spun ca are caracteristicile specifice unui otel carbon in ceea ce priveste capacitatea de ascutire, dar e in plus inoxidabil. lama a fost facuta in cazul de fata prin decupare, profilare, calire, revenire, finisare. ln general prefer sa formez lamele prin forjare, "batrineste", cu ciocanul pe nicovala, imi ofera o libertate mai mare, pot folosi materiale care nu-s chiar de gabaritul necesar, etc, plus ca prefer sa ma joc cu focul decit sa "flexuiesc".
din "bulgare" sint f putini care lucreaza actualmente, iar pretul unui Kg de astfel de otel se compara cu cel al metalelor pretioase, argintul de ex, fara a fi, mecanic superior unui otel contemporan, dar spune o poveste interesanta.
oricum, in afara de munca propriu zisa, un aspect pe care f putini se gindesc sa-l ia in calcul e munca creatoare, proiectarea. in general pt fiecare lucrare fac, fac o gramada de desene, uneori gasesc designul potrivit mai repede, altadata se lasa tare greu, si asta inseamna o gramada de timp consumat. si pt fiecare lucrare trec prin asta. lalucrul in serie, unul din avantajele evidente e ca "costul" procesului creativ se imparte la multe piese.
deci sa rezum procesul:
- comanda, cerintele, ideea, care de multe ori e fie usor fantezista fie omul nu stie ce vrea dar el crede ca stie, etc., faza la care se poate vorbi la telefon, comunica pe mail la nesfirsit.
- odata clarificata ideea vine partea de design - o multime de schite din care selectez doua, trei cind consider ca am ceva desul de "matur", din care clientul isi va alege un model, desi la faza asta meciul se poate prelungi, avind desenele ca baza de discutii...
- vine apoi realizarea lamei, pe care in general o forjez cit mai aproape de forma finala, urmeaza faza de finisare la polizor, pile, etc. apoi calirea, revenirea, finisajele finale, eventual semnatura gravata.
-evident urmeaza minerul, bolstere (piesele acelea metalice de la miner, care pot sau nu sa aiba si rol de garda), fixare cu epoxi, nituri, finisaje, tratarea lemnului cu ulei, etc.
- urmeaza teaca, care evident trebuie conceputa si croita dupa forma lamei. decupat pielea, cusut cu mina, finisat marginile, etc.
cam asta ar fi pe scurt...